Hoekig, niet? De Fiat Tipo moest in 1988 de oude Ritmo vervangen. Dat was eigenlijk geen zo’n grote opdracht, want echt populair is de voorganger van de Tipo nooit geworden. Met het nieuwe model was het enigszins anders. Ondanks het hoekige uitzicht bood de wagen héél wat ruimte aan de gezinnen die hun kinderen ermee naar het zwembad, de jeugdbeweging of zelfs de paardrijles brachten. Die kinderen mochten nogal eens uit de kluiten gewassen zijn, aangezien de ruimte voor de passagiers naar toenmalige normen legendarisch te noemen was. Toch kon de wagen mij niet echt bekoren. Wéér een inspiratieloze Fiat erbij…
Sommige mensen zijn er desalniettemin gepassioneerd door geraakt. Ene John Lee getuigt:
The Fiat Tipo 16V was my passion from 1994 when I bought a 6 month old example for £8600 with 14,000 miles on the clock. I very sadly disposed of it in 2005 with over 100,000 miles on the clock. I moved to Canada and couldn’t take it with me so I found a good home for it at Torque Italia. They have plans for a big engine conversion so hopefully it’ll live on. During my ownership I loved the car and spent whatever was necessary to keep it on the road including three engines.
Drie motorenwissels: je moet er iets voor over hebben. Fiat Tipo forever, zal de heer Lee wellicht nog dagelijks zeggen. Ik voel deernis voor de arme stakker die zijn geliefde Tipo drie jaar geleden moest afstaan…
Als Fiat Tipo rijder anno 2008 verdient de auto toch meer credit dan door u wordt beweert. De auto is in grote getale geproduceert de afgelopen 8 tot 9 jaar (Nederland) en dat kunnen niet alle auto merken zeggen ook binnen de fiat groep. Vanuit de Fiat Tipo zijn veel nieuwe modellen gefabriceerd en hebben gebruik gemaakt van de bodem constructie (alfa 155/ lancia dedra etc)
De auto heeft in 1989 de prijs Auto van het jaar ontvangen op basis van een een revolutionair principe (design/ruimtelijkheid) http://www.caroftheyear.org/pages/Previous_Cars/1989.htm
Daarnaast zijn er voor de liefhebber diverse modellen gemaakt met de mogelijkheid om veel opties te kiezen. De Sedicivavole 2.0 16 klepper is zeer geliefd en zeldzaam. Zelf heb ik een speciaal model Fiat Tipo Suite die de laatste maanden in 1994 1995 is geproduceert. De auto kan zich meten zowel op het gebied van prestaties, wegligging, bochten, acceleratie als met betrekking tot opties zoals ABS en REMkrachtverdeler AIRCO/ Stuurbekrachtiging/ Airbags, Electrische spiegels/ramen/ deuren etc. In Nederland en België is de auto schaars dat maakt het leuk. Ik denk dat er van de Tipo wereldwijd meer Tipo’s zijn verkocht in aantallen nu dan heel veel andere merken nu.
heb nen tipo 1.9 en heb ervoor vw en renault gehad en kmoet met pijn in het hart zeggen forza italia,die franse wagens hun vering was de max.maar het rijgedrag van mijn fiatje is echt heel goed en ze heeft een geweldig mooie lijn.ik ben er zelfs een beetje verliefd op.fiat staat trouwens voor fix it at time wat zoveel wil zeggen als iets stuk aan de wagen dat maak je ter plekke.er is goed over nagedacht.tipo is nog lang niet dood en als ie ooit sterft dan krijgt ie ne nieuwe en sterkere motor en wordt hij mijn oldtimer lang leve ons tipo